mandag 21. desember 2009

Det er snart jul :)

Først: Tusen takk til alle som har gitt penger til gaver til barna. Det er helt utrolig hvor mye dere har gitt. Jeg har fått inn så mye at alle får det de ønsker seg.. men det har vært litt av en jobb og kjøpe alt sammen. Mangler noen småting fortsatt, men det tar jeg i morgen. Jeg har ikke helt bestemt meg for hva pengene som er til overs skal gå til enda. Men det kommer jeg tilbake til :).
Penger som har kommet inn er: 10.200 nok. Hvor mye som er til overs har jeg ikke helt oversikt over enda :)















Barnehjemmet: Vi har fått en ny gutt. Sebastian 4 år. Moren har vært deprimert i lang tid og har ikke gitt gutten mat. Han kom til oss etter å ha tilbragt en god stund på sykehuset. Men fortsatt er han veldig skral. Han klarer ikke å gå normalt, ikke snakke og fungerer heller ikke normalt. Alt dette pga underernæring blir det sagt.
Vi er ikke så mange frivillige om dagen, så det har vært mye arbeid på oss som er her. Ellers gleder barna seg til jul og teller ned dagene. På onsdag hadde vi en koselig liten bursdagsfeiring på pizza hut. Legger med et par bilder fra det.


































I huset vårt: Kjøttet til jula er kjøpt inn og marinert. Vi blir 28 stk. Vanligvis feirer dem ikke jul sammen alle sammen, men siden vi er her, vil alle komme hit :).
I går laget vi "tamales". Vi holdt på fra morgen til kveld. Så nå bli det tamales i hele jula.
Ene barnebarnet til Dinorah har vært syk, feber. Nå har også Marlon fått det samme og ligger med 38,5 i feber naa (saa naa loeper jeg straks hjem til han, men skal bare rette noen skrivefeil her foerst.. de jeg ser.. hihi).
Marlon har sett at det ligger to gaver til han under juletreet. I går trillet tårene fortvilet over at han må vente helt til julaften før de kan åpnes. Feliz Navidad sa Dinorah da taarene sto som verst.





















Et par historier som varmer i disse førjulsdager:
På torsdag saa jeg Dinorah ordnet 3 tallerkner med middag. Til hvem? spurte jeg. Til de 3 fyllikerne nedi gata, svarte hun. De fikk hver sin tallerken med nydelig mat og satte seg ned utenfor huset vårt. Hun sa dem maatte komme tilbake på mandag, for da kan de faa "tamales" (tror vi har tamales til hele Cartago jeg..).

På lørdag var jeg med Dinorah på markedet for å handle frukt og grønt. På veien møtte vi disse 3 fyllikene. Jeg stakk noen mynter i hånda på dem. De takket meg overveldende.
Noen minutter senere, ser jeg at dem gir de samme pengene videre til ei fattig dame med datteren sin. Jeg har sett denne damene tidligere, hun pleier å lete etter mat/ting i søpla utenfor husene, før søppelbilen kommer. Veldig roerende syn :)

*Disse tre fyllikene er to brødre og en venn. De bor på gaten og holder til nedi gaten vår. Vi ser dem hver dag og de hilser alltid på oss. Skal se om jeg faar lagt ut et bilde av dem en dag :)

En liten historie fra fredag, da Marlon var alene med familien, mens jeg var og handlet julegaver. De var først på kaffe/bursdagsbesøk. Etter ca 3 timer ville Marlon hjem. Han gikk bort til Dinorah og tok rundt nakken på henne og sa: "Casa" - hjem"Vil du hjem" spurte hun: " sie, casa" svarte han. Så tok dem en taxi hjem.

Etterpå ble han med Nicole 15 år og faren i butikken. Nicole spurte om han vil bli med, han svarte "sie" tok på jakke og sko og løp ut i bilen. På veien møtte de politiet. Da Nicole sa: "policia", dukket Marlon seg ned og de lo så de grein av han (Han har tidligere sittet på med læreren til kirken, da var de 8 barn i baksetet og hun øvde flere ganger med barna, når jeg roper "policia" må dere dukke ned.) :)
Inne i butikken gikk han rundt og sa "pez" - fisk, "rico" - godt og de alle sammen snakket med armer og lyder. Damen bak kassen lurte veldig på hvorfor de snakket slik og troddeMarlon var sønnen til Nicole. Men da de fikk høre han var norsk og ikke sønnen hennes, ble de helt i ekstase.. sååååååååå søøøøøøøøøøøt han er.
I butikken fikk han også gå med barnetralle. Da han passerte ris og bønner ropte han ut og pekte: "Dinorah, Dinorah".
I trallen havnet også div godt, kjeks, leker etc. Han fikk beholde et lekefly og var veldig fornøyd med det.

til slutt...I morgen kveld kommer mamma og pappa. Jeg gleder meg masse til dem kommer!!!!! Må bare få ordnet med denne leiebilen før dem kommer..og ikke kjøre meg bort..
Neste oppdatering og bilder kommer etter julaften tenker jeg :) (..eller jeg skal rekke en liten hilsen med god jul til dere foer 24. des!!!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar