onsdag 2. desember 2009

Siste par ukene og helgen og sånt :)

Barnehjemmet: Det har vært mer kles vask enn ellers, pga kulden og regnet har barna også brukt gensere, jakker og vi har slitt med at det tar lenger tid foer klaerne er toerre. Men nå ser været ut til å snu til det bedre igjen. Ang jobbingen liker jeg å komme tilbake/jobbe mer på ettermiddagen og kose meg sammen med barna. Da har jeg tid til å gi dem litt mer oppmerksomhet, da vi stort sett hjelper til med klesvask og paa kjoekkenet den foerste delen av dagen.

Vi tar stadig med nye tegnenbøker, farger, kjeks til alle og det er alltid pop. En dag kjøpte jeg batterier til et par av lekebilene i huset. Da så German, 5 år, opp meg; ”Du gjør mye bra for oss”. Vi har ogsaa faatt hengt opp en Julekalender i barnehjemmet :)…

Marlon: Han trives på barnehjemmet og har begynt å leke mer med flere av barna. Han takler fint store forandringer fra Norge, eks øya Venado.

Fortsatt sover han stort sett hver natt hos Dinora. I går var han veldig trøtt og la seg i senga si.. men før han sovnet sa han: ” hvis Dinora kommer inn og sier ”con migo” (med meg), så blir jeg med og sover hos henne. Jeg fortalte dette til Dinora og i neste øyeblikk snek hun seg inn på rommet, vekket Marlon og de gikk sammen inn på rommet hennes hahaha.


Marlon tegner ut den ene tegneboken etter den andre. Ene dagen tegnet han ca 10 hester som han solgte for 1 kr stk. Han fikk inn noen kroner på dette :).

Stranden Samara: opp 05:20, tok bussen 06:15 til San Jose. Så ny buss til Nicoya, hvor vi igjen byttet til siste bussen til Samara og var framme i 14 tiden. Samara er et lite, rolig og nydelig sted med en fantastisk fin strand.

Ved siden at hotellet vårt hadde vi en Colombiansk restaurant. Vi ble anbefalt av de lokale og spise der. Ingen meny, men en suuuper kokk og gode anbefalinger. Uansett hva vi spiste kom middagen på 40 nok. Fisk, ribbe lignende mat, ris med maaange scampi.. Marlon tegnet som vanlig og servitrisen (med en unik og artig personlighet) spurte på spansk om tegningen var en gave til henne. Marlon titter opp og svarer ”sie” (ja) på spansk. Conny og jeg gikk i bakken over at han forsto det. Så spurte hun på spansk om han kunne skrive navnet sitt på den og det forsto han også og skrev navnet sitt. Tilbake fikk han en is av henne. Neste gang vi dro tilbake til restauranten kledde Marlon seg i skjorte, for han ville være fin for servitrisen Lina hihi.

..og så fikk jeg surfet for første gang i mitt liv. Conny bestilte timen av en lokal gutt, uten av jeg visste det. Første turen opp på brettet gikk fint.. Jeg hoppet opp og hadde god balanse (pga snowboard erfaringene muligens :) ) Men i det samme jeg hoppet opp på brettet, røyk den flott H&M bikinitoppen min og for opp. Jeg fikk tak i den og holdt den fast på ryggen med en hånd, mens jeg sto på brettet helt fram til strandkanten. Da var det bare å løpe inn på hotellet og skifte til ny bikini og singlet over.. Det var noen som fikk seg en god latter på stranden og takk og lov hadde ingen kameraet klart og at det er lavsesong med lite folk. :D :D :D

Vi var også en liten tur ut med båt og så delfinene som hoppet rundt uti havet og to store skilpadder som svømte forbi. Veldig spennende for Marlon og artig for meg :)















Isla Venado: Reisen startet på natten 02:30 for å rekke en ferge som går 06:00 fra Puntarenas og for at det skulle være høyvann på den siste båtturen, slik at vi skulle slippe å gå et par km i vannet.

Det var veldig hyggelig og avslappende å komme ut til øyen. Et enkelt hus, typisk landlig med koselige mennesker. En dusj og en do (utrolig at det gikk fint med så mange mennesker i huset). Menyen var RIS, BØNNER og FISK til frokost, lunsj, middag og kvelds. Marlon overlevde på ris, da han ikke ville prøve det andre. For min del var fisken nydelig og det gikk helt fint og spise fisk hele helgen.

Øyen har ca 1000 innbyggere (men det er ingen som vet helt sikkert), 2 barer, et sted man kan leie en hytte, noen steinete strender og et par små kiosker. Tar ca 2,5 time å gå rundt hele øyen. Det er ikke asfalterte veier, folk har stor sett moped og noen få har en liten gammel bil. Men ”alle” har båt og fiskeutstyr :).

Bryllupet var en flott opplevelse. Vakkert brudepar, liten kirke, mange mennesker (som ikke hadde plass ved bordet), nydelig mat (ris med reker, seviche, grisesvor (nam nam rene juleribba) og grisekjøtt). Marlon løp rundt og lekte med noen større gutter og koste seg masse. Vinen som ble servert, var rester etter det vi frivillige hadde med på utdrikningslaget. På vei hjem fikk vi sitte på med en moped og marlon i en tralle bak mopeden.


Begge nettene sov vi fra 10-12 stk i stua på 6 madrasser. Det gikk veldig fint, selv om vi følte oss som sardiner.. Ute var det 4 telt. Det ene litt gjemt.. der hadde brudeparet sin ”første” natt sammen.

Siste dagen tegnet Marlon en flott kirke med hjerter rundt. Han viste den fram til en av damene, hun ble helt i ekstase og løp rundt til alle og viste fram tegningen. ”Se hvor mye kjærlighet han har til kirken”. Og nå er jeg stemplet til en veldig veldig god mor. (Marlon vet ikke hvem jesus og gud er, og kirken han tegnet er den flotte vi har i byen for Marlon synes den ser saa fin ut og spesielt med lysene på kvelden).

Bursdagen min: Etter bryllupet overtalte Conny meg til å bli med til baren. Miriam passet på Marlon. Kl 00.00 samlet hele gjengen seg rundt meg med hatter og masker og sang bursdagssangen for meg. Kjempegøy og jeg ble veldig overrasket. Dagen etter ble det sang rundt langbordet og de tente lys på den nederste delen av bryllupskaken :). Da jeg kom hjem var det stille og rolig og ingen markering. Men dagen etter snek folk seg inn i huset og stelte i stand en flott fest for meg. Kake, snaks, middag, gaver og musikk. Så jeg fikk en kjempefin markering av bursdagen min..

ikke minst var det hyggelig å lese alle hilsenene fra dere hjemme på mail, facebook og et par på sms ;).
















DIV:

Marlon har hatt avslutning med barnehagen i dag. Paa fredag skal de ha oppvisning i kirken og faa diplom. Skal legge ut noen video fra det senere. Han skal blant annet lese et dikt paa spansk sammen med to andre hihi

På lørdag reiser Marlon og jeg til Panama City. Vi må fornye visumet vårt. Da blir det ca 15 timer i buss… vi blir borte en uke.


I dag.. siste dagen i barnehagen..




















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar