tirsdag 20. oktober 2009

Hei igjen alle sammen som folger med paa blogen min :)

Naa er vi tilbake fra en fantastisk tur til Tortuguero. Jeg har droemt om aa dra til denne nasjonalparken/ stranden siden 1999. Da klippet jeg ut en artikkel om aa jobbe frivillig her, og artikkelen har jeg fortsatt :).

Tortuguero er en fredet nasjonalpark. For aa komme hit maa man ta mini fly eller baat.
Det lever jaguarer, fugler i alle varianter, krokodiller, hai, skilpadder, mennesker etc etc her.

Maalet vaart/mitt var og faa sett noen skilpadder. Det ble ikke saa lett som jeg hadde trodd.

Forste dagen gikk vi en lang tur langs stranden. Ingen funn.
Vi meldte oss paa en tur paa kvelden. Da satt vi to timer i morket uten resultat. Marlon sovnet etter en time og sov godt mens han ble baaret igjennom bushen, i taxibaaten, opp til rommet og til dagen etter..

Dagen etter var vi oppe 04:30. Men ingen skilpaddebabyer hadde tenkt seg ut i vannet saa tidlig. Men vi fikk med oss en fantastisk soloppgang.
Saa ble vi med paa en baattur kl 06:30 for aa se hvordan dyrene vaaknet til. Veldig fin opplevelse.
Etter litt mat, bading, soling, piña colada ble det en ny tur til stranden. Denne gangen hadde vi flaks. 4 smaa kom krypende ut av hullet sitt og lop ut i vannet. Marlon sto rett ved siden av og fikk med seg alt. Like etter saa vi enda en som loep ut i vannet.

Fakta:
Skilpaddene som blir foedt paa denne stranden reiser videre ut i verden og spres oppover og nedover mot Colombia. Etter 26 aar, kommer dem tilbake til denne stranden og legger eggene sine for foerste gang. Skilpaddene blir rundt 1 meter lange.

Annet:
Marlon har mistet tann nr 2. Se bildene under. Han viser det stolt fram til señora som synes dette er kjempeflott.
Da vi kom tilbake samme dagen la Marlon tannen i et glass vann og haapet sterkt at tannfeen skulle komme. Men tannfeen sov godt denne natten og dukket ikke opp. Paa morgenen var det en skuffet gutt som lurte veldig paa hvorfor tannfeen ikke hadde kommet. Men han hadde mange forslag paa hva som var grunnen. (mye aa gjore, redd slangekortet hans, kanskje den kommer naar vi gaar ut av rommet etc etc.)
Han fikk mast meg ut av rommet, slik at tannfeen kunne komme.. tannfeen kom under frokosten og siden hun hadde saa daarlig samvittighet ble det en god slump med penger paa Marlon denne gangen.. Saa da ble det en lykkelig slutt til slutt.. :D:D:D


Jeg har meldt Marlon inn i en barnehageskole 3 ganger i uken, 4 timer hver gang. I morgen blir forste gang hvor jeg skal gaa i fra noen timer. Dette tror jeg blir bra for han. (180 nok for en) mnd.

Barnehjemmet:
Jeg har moett opp paa ettermiddagen, undersokt litt her og der og funnet ut mer om rutinene, leker etc.
Har ikke funnet en god barnebok..vi skal ut og lete etter et par stk naa.

Det kom to nye frivillige i dag som skal vaere her en kort stund. Men takk og lov var disse to damene eldre. Vi satte igang en litt storre vaske jobb sammen.

Merker veldig godt at 18-19 aaringene ikke ser hva som boer gjores og er uerfarene.


Her er litt bilder fra turen og en videosnutt.

Klemmer fra Ina og Marlon som har det veldig fint i CR.










































































































































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar