torsdag 8. oktober 2009

Litt av hvert..

Ting begynner aa ga seg til mer og mer.
Marlon trives godt paa skolen naa. Han har begynt aa spise mer av familiens mat, dog med ketchup. Vent seg dusjen, som varmes opp elektrisk og varmtvannet varer ikke saa lenge + kommer i rykk og napp. Vent seg til flaskevann. Foler seg hjemme hos familien og viser fram ting og tang, synes det er moro med de to hundene som bor der og takker for maten paa spansk. Vi nyter varmen, lite klaer og regn. Har ikke brukt genser eller bukse en eneste dag (regnjakken har vaert i bruk et par ganger). Marlon har vent seg til trafikken, flink og se seg til begge sider. Han folger med paa alt som skjer her. Ikke unormalt at vi staar i 30 min og ser paa hvordan de lager sement, reparer, bygger etc. Han har blitt en racer paa youtube.com mens jeg skriver blogg..























Paa lordag reiser vi til Cartago, byen vi skal bo og jobbe i. Jeg maa bare finne ut naar og hvordan vi skal komme oss dit hehe. Heller ikke unormalt at jeg ikke vet slikt i god tid.. :)

I morgen skal vi paa barnemuseum, det skal visst vaere veldig bra. Etterpaa skal vi finne en bra sushi restaurant, etter Marlon sitt onske.


Det ble ikke noe barnhjemsbesok her. Det er ikke lov aa besoke barnehjemmene her i en periode pga svineinfluensaen. De har ganske stort fokus paa denne influensaen. Barna begynte 2 uker senere paa skolen etter ferien ( i tilfellet dem hadde blitt smittet i utlandet etc).. de har stoppet noen fesivaler etc.

I dag har vi sagt hadet til guttene.. Legger med et par bilder og en video snutt fra det. Jeg klarer ikke aa holde meg unna, selv om familien advarer meg mot dem. Dette er gutter som ingen her onsker aa ha noe med aa gjore. Baade ser og opplever at de ikke har hatt den opplevelsen de har faatt med oss og ikke minst vi har blitt veldig glad i dem og de har gitt oss masse glede tilbake.

I dag var det 6 stk som motte opp. Jeg klarte ikke aa dy meg, saa dem fikk 50 nok hver da vi dro. Da sto jubelen hoyt i taket. Fikk ikke klemt meg nok og jeg maatte holde taarene tilbake. (prov aa gi en norsk unge paa 13 aar 50 eller 100 nok :) )

Jeg har sendt med dem penger til brus, skolisser etc, de kommer alltid tilbake med vekslepengene.
De har ogsaa faatt bilder av seg selv som jeg har fremkalt til dem. Det var ogsaa stor stas :).

For at dette ikke skal dra seg mer ut, har jeg snakket med dem i dag om at de ikke maa fortelle vennene sine om gavene. Jeg kan ikke hjelpe flere etc. etc. etc.

Faren til han ene gutten har invitert oss hjem til seg. Guttene onsker ogsaa at vi blir med dem hjem, slik at vi kan se hvor de bor. Dette har jeg maatte takke nei til pga sikkerheten. Men gjett om jeg har lyst. Skal fortelle litt om omraadet dem bor i:


........................................................
Farlige San Jose!

I 1970, fantes det ikke fattigdom og farlige omraader i SJ, slik som det er i dag.
I 1978 endret dollar kursen seg fra 7,8 colon for 1 $ til ca 560 colon for 1$. Dette var med paa aa skape storre skille mellom fattig og rik. I 1987 fikk presidenten Fredsprisen. Han bidro til at alle landene i Mellom Amerika skrev under paa en avtale som omhandler at alle skal kunne reise fritt igjennom landene. Dette har fort til at mange fra de andre og mer fattige landene har kommet hit. Det finnes ikke nok jobber til disse menneskene og de smaa fattige omraadene har vokst og i dag finnes dem rundt hele San Jose. (her kan dere sikkert google fram mer info om dere vil)

Fotball guttene kommer fra et av disse omraadene. Purral. Det ligger ca 5 km fra der vi bor (i folge en taxi sjaafor). Ingen taxier vil kjore dit, ikke bare for aa kjore igjennom aa se en gang (jeg har selvfolgelig spurt :)). Rode kors drar ikke dit. De har eget spesial politi som drar dit.

I sentrum finnes det egne omraader med forskjellige folkegrupper. Der kriminaliteten er hoyest er omraadet med folk fra den dominikanske republikk. De driver en kriminalitet som jeg dessverre ikke kan fortelle om i detaljer, da jeg ikke forsto alt. Det omhandlet en "handel"over disk og skyting av folk.. Det har vaert en dokumentar om dette som har blitt vist i CR.

Vi ser ikke noe til fattige jenter som henger rundt. Om det er fordi dem er hjemme etc. vet jeg ikke.
De har ogsaa en regel her som sier at det ikke er lov til a drive prostitusjon for de over 18 aar. Derfor finnes det dessverre mange unge prostituerte.
































...................................................

Positive opplevelser i San Jose :)

Vi har mott masse hyggelige mennesker. I butikkene, paa gaten, familien, skolen etc. De kler seg fint etc.
Sett flere fine parker med folk som koser seg paa en benk og forelskede par overalt :). Flere steder i byen jobbes det med aa faa den finere. De har et enormt matmarked med ferske raa varer. Utrolig bra! Paa sondagene drar barnefamiliene til sentrum, der arrangeres det masse for barna. Og saa er det masse masse mer, men jeg har dessverre ikke faatt med meg mer da vi bare skal vaere her i litt over 2 uker.
....................................................

Litt om prisene her:

Ice tee paa skolen: 2,50 nok
Flase med vann: 4,50 nok
Is kaffe: 10 nok
Taxi i ca 15 til 20 min: ca 20 nok
Buss i byen: fra 1 til 3,50 nok
Buss i 4 til 5 timer: fra 18 til 30 nok
Kjopte middag til to, fersk presset juice, milkshake med ferske jordbar og en dessert (paa markedet): 90 nok

det var det jeg kom paa i farten.. Er det noe dere lurer paa, bare spor.

Klemmer fra CR, SJ.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar