onsdag 30. september 2009


Hola agimos!

Denne dagen har vart fantastisk pga dere mine venner!! Tusen takk til alle som har bidratt med penger til sko.

Guttene skrev denne lappen til meg som jeg skulle viderefore til dere:

Gracias amigos noruegos: David, Cristian, Javier, Ronald y Roberto.

De takket og takket hele dagen. Han yngste gutten lop til alle og fortalte om de nye skoene. Inn i butikker, til busssjaafor etc. Alle var bare super glade. Dere skulle sett dem i butikken. De fikk velge akkurat de skoene de selv ville, siden dere har vart saa gavmilde. De kostet mellom 150,- og 200,- nok. Det tok helt av. De klemte butikk damen og var helt i ekstase da de provde skoene.

En av guttene bor paa gata. Utrolig trist. Han ville gjerne vare med oss til barnehjemmet i Cartago. Han har bodd paa et barnehjem her, men forklarte at han ble slaatt, derfor onsket han ikke aa bo der lenger. Denne gutten hadde ogsaa skabb, saa vi var innom apoteket og kjope medisin til han. Det ble han veldig glad for, da det klor masse. (naa haaper jeg bare vi ikke er smittet da).
Tilfeldigvis har jeg faatt lareren min til aa kontakte et barnehjem her i Guadelupe. Slik at vi kan besoke det og se hvordan de driver barnehjemmet. Vi kommer mest sansynlig til aa besoke dette barnehjemmet paa fredag eller til neste uke en gang.

I dag tidlig fikk jeg et lite dilemma. Mor i huset advarte meg mot guttene. Vaskehjelpen saa oss med to av dem i gaar og hadde sladdret. Hun sa at de er veldig farlige og kommer til aa stjele fra meg etc.
Jeg snakket med lareren min om dette i dag. Hun synes det var veldig fint det jeg gjorde og fikk nesten taarer i oynene da jeg viste henne noen av bildene og videoene fra i gaar, men ba meg vare forsiktig og vaaken..

Jeg er saa glad vi motte guttene igjen. De onsker aa passe paa oss hele tiden. Kommer med tips. Hjelper oss over gaten. Vil folge oss trygt hjem (men det gaar ikke, da jeg ikke kan fortelle at vi fortsatt moter guttene, til familien vi bor hos). Har ogsaa hilst paa et par andre rampe gutter, slik at de ikke skal rore oss.

Etter innkjopet av skoene, koste vi oss paa fotball banen. Alle fikk prove kameraet, vi hadde lope konkurranser og spilte kamp. Saa hadde vi kjopt inn en stoooor brus og noen plast kopper..

De som fortsatt onsker aa bidra, men ikke har faatt satt inn, kan vente litt.
Jeg skal komme med nye prosjekter etterhvert hehe. Hvis dere ikke har et spesielt onske om hva pengene skal gaa til naa da. Vi kommer til aa henge mer med disse guttene i hvert fall. Det blir et mote i morgen og sikkert et par moter til neste uke.

Det som eventuelt er til overs denne gangen, kommer jeg til aa bruke paa guttene. Det var en gutt som ikke kom i dag, dersom han kommer i morgen, skal han ogsaa faa nye sko og sokker.

...og saa maa jeg bare fortelle at det var bonnemote da vi kom hjem. Vi snek oss forsiktig opp til rommet vart. Jeg forklarte Marlon at de ber til Gud og at vi maa vare stille. Marlon: Hvem er Gud? Saa Gudfar Stefan og Gudmor Lamisi, naa har dere en jobb og gjore hahaha

Mange klemmer til dere alle der hjemme!

2 kommentarer:

  1. Vær forsiktig, guttene kan få problemer hjemme(hvis de har) eller på gaten, hvis de kommer med helt nye ting, sko,klær, leker osv. De kan bli ranet og slått av foreldrene og "kamerater"

    Var ute for noe lingnede i tunisia, kjøpte klær til en liten gutt og han fikk bank av foreldrene fordi faren mente han hadde stjelt. 2 dg seinere så vi han i andre fillete klær med blått øye.

    Det er beundringsverdig det du gjør men vær fordiktig og tenk deg nøye om

    Lykker til

    Hilsen

    jan Ove

    SvarSlett
  2. Hei paa deg Jan Ove.

    Du har helt rett, det er ikke alltid like lett aa vite om det man gjor kan komme til skade. Jeg har undersokt litt med andre og kommet fram til at det burde gaa greit i denne situasjonen. Men foreldre, kulturer er forskjellig.
    De kan bli frastjaalet, kanskje de selger skoene eller som du sier, det ikke blir aksepert hjemme.
    Uansett, ut i fra det kjennskapet jeg har faatt til guttene paa forhaand og i ettertid, tror jeg dette skal gaa fint. Men det er jo ingen garanti for det man gjor..man faar vurdere uti fra erfaringer, magefolelse og kjennskap til personene etc.

    Uansett, det er fint at du setter sokelyset paa dette, slik at andre som leser her, kanskje tenker igjennom handlingene sine naar de ogsaa er ute og reiser.

    :) Ina

    SvarSlett