mandag 14. desember 2009

Panama!!

Etter minst 17 timer i buss kom vi fram til Panama City.

Vi dro rett paa hostellet Lunas Castle. Der delte vi rom med 9 andre. Marlon sov i samme seng som meg, saa slapp vi og betale for han. Men det ble to netter i en varm fornoeyelse. Minst 40 grader og uten aircondision. Til frokost kunne vi ordne oss pannekaker selv og fikk bananer. 12 $ natta..



Etter en dag med sjekking av priser paa kjoepesenteret og etter aa ha sett Pamakanalen, var vi klare for SAN BLAS og stranda..


SAN BLAS / KUNA YALA

Vi dro ut med Jeep kl 05:00 om morgenen (takk og lov sjekket jeg klokka foer jeg la meg.. vi hadde nemlig levd i Costa Rica tid i over et doegn, men naa fikk jeg stilt klokka riktig).


Paa veien fikk vi oss frokost, handlet litt vann, frukt og kjeks (det er ikke mye man faar kjoept paa oeyen vi skulle til).. og siste stykket tok vi en baat som kjoerte ekstremt sakte men sprutet oss ned med vann hele veien..


Fremme saa vi noe av det vakreste jeg har sett..!!!!!!!!




Oya vi bodde paa:

Betalte 20 $ natta, inkl 3 maaltider. Marlon betale ingen ting og fikk det samme som meg.

5 min og gaa rundt oya.

Eneste vi fikk kjoept: Oel, brus, juice paa boks: 1 $

Rundt oeya var det koral og fisker i alle farger - gratis og laane snorkel utstyr.

Litt om SAN BLAS:

*Ca 400 Oyer.

*Folkegruppe: Kuna Yala Indiandere. Nest minste etniske folkegruppe. Pigmeer er den minste.

*De har eget styre, med egne lover og regler. Saa politiet og militaeret til Panama har ikke lov til aa vaere i dette omraadet. Heller ikke militaer baater fra USA faar komme hit.

*Det er lov og royke marhuana og de gjoer det stor sett paa fredager og soendager.

*Oyene er naerme Colombia, saa mye av kokain etc trafikken gaar via dette omraadet, og det er nok ogsaa en av intektene her.. En turist jeg moette paa, titt inn i et av husene i landsbyen og saa enorme mengder kokain.

*Som turist i omraadet blir du tatt godt vare paa og foeler deg bare trygg og nyter alt det positive som finnes her. Naturen, hyggelige folk etc..

Paa Franklin Island koste vi oss i stranda, spiste god mat, ble kjent med mange hyggelige mennesker, var med en indianer ut paa fisketur - og fikk 8 fisk.. og besoekte en landsby.

Vi hadde en en del regn paa natta, og hoyere torden har jeg aldri hoert. Noen friske regndraaper dryppet ned i ansiktet stort sett hele natta :). Men jeg var glad ingen palmer for over hytta og heller ingen kokosnoetter falt ned.

Hvis noen har lyst aa reise hit, anbefaler jeg paa det varmeste. Bare spoer om dere lurer paa noe. Dette er som sagt det peneste stedet jeg noen gang har sett og det boer oppleves!!!!!!

.........................

Jeg har kommet litt ut av blogingen om dagen.. mye som skjer her og tiden gaar fort foer jul. Litt saann kort om Panama City.

Alle sier at alt er farlig og vi blir hele tiden tatt godt vare paa og alle kommer med gode anbefalinger. Men vi trosset noen av anbefalingene og beveget oss i gaa gaten og tittet litt rundt. Ikke i de farligste omraadene saa klart :). Men med litt undersoekelser fant vi ogsaa billigere priser paa sko og leker til barna. Jeg fikk nok aa baere paa tilbake.. stappfull sekk, en stor bag og noen poser hehe..

Div:

Vi hadde en hyggelig middag med 3 jentene fra barnehjemmet i gaar. Spanderte pizza paa pizza Hut og feiret to av jentene sin bursdag.

I dag skal vi ha pysj party med de eldste jente.. ut og kjoepe noe godt og spise og lukke oss inne paa et rom og skravle utover kvelden.

Marlon har vaert litt alene med Dinora idag.. de har vaert paa kirkegaarden og lagt blomster.

Julegavene til barna er snart i boks.. i morgen skal de gjoeres ferdig. Moro!!!

3 av barna flyttet ut paa mandag. De skal bo med bestemoren sin og hos en tante. Var veldig trist og jeg tok til taarene.

Vi hadde en veldig koselig kveld med julegaveverksted og julesanger her om dagen..

Marlon kan flere julesanger paa spansk enn paa norsk.

Marlon spiser godt hver dag!!!! Alle synes det er saa goy og gi han godt.. hmmm Karius og baktus er nok ogsaa glad for det... ;)

Vi har ikke julestemning, men proever aa faa det. Mye av julepynten har vaert framme siden sept/okt, saa den har blitt som vanlig pynt..

Kommentar fra Marlon:

da vi saa Cartago fra bussen paa vei hjem fra Panama: " Se, Cartago, jeg vet det er Cartago, for jeg kan lukte Dinora og Allison"

I panama: " mamma kan ikke du lage et romskip"

Da vi ble stoppet av politiet for kontrol: Marlon hang ut av vinduet: "Hola Perro Hola Perro Hola Perro" (hei hund)

Da Marlon var lei av og vaere paa barnehjemmet her om dagen: " Kan vi gaa snart? Jeg begynner aa bli barnehjemsyk"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar