mandag 16. november 2009

Litt fra siste uka.. 9-15 nov..

Paa barnehjemmet har vi hatt besoek av en gruppe misjonaerer fra Alebama. Superkristne amrikanere som tatt rett ut av boka.. Veldig hyggelig da, det skal dem ha :) og saa fikk vi nye testamentet med det amerikanske flagget inni :)..
Denne uken har det ogsaa vaert kakepyntekurs for de eldre jentene. Sminkepost og haarklipp/stell for de som oensket det.














OPS: Jeg har funnet ut at det er et stort mangel paa BHer til jentene :). Kan dere vaere saa snille og se om dere har noen dere ikke bruker. De trenger ikke aa vaere fine og nye. Alle str trengs. Kan dere sende meg en mail (ina_svendsen@hotmail.com) eller skrive til meg paa facebook, saa sender jeg adressen til mamma og pappa, de kommer nedover til julen og det hadde vaert saa fint om de kunne tatt med noen.

Marlon har vaert i barnehagen man, ons og fre denne uken. Noen ganger har han ikke lyst aa gaa, men han er alltid fornoyd med oppholdet etterpaa.
Han har begynt aa forstaa mer spansk, men vil ikke si saa mye. I stedet bruker han mye tegnespraak.
Vi har blitt mer knyttet til familien vi bor hos enn jeg trodde vil skulle bli. Marlon foretrekker ofte aa vaere igjen i huset naar jeg maa ut og ordne ting. Han har ogsaa vaert med to av barnebarna alene i butikken og han har vaert med Dinora paa marked. Paa markedet pekte han ut noen maiskolber som Dinora kjoepte og kokte til han da de kom tilbake.
Hver dag oensker han aa sove sammen med Dinora og jeg kan hoere at de ligger og ler og tuller foer dem sovner.
Familien snakker stadig om at han har faatt gleden tilbake i huset etter at mannen hennes doede for 8 mnd siden. Og de snakker om hvor tungt det skal bli naar vi drar. Doettrene spoeker med at de vil vaere med til Norge og passe paa Marlon mens jeg jobber :).
Barnebarna har blitt som soesken for Marlon. Hver gang de kommer haaper han at de skal sove over ogsaa.

Selv om Marlon er veldig flink, glad, god reisepartner, gullgutt og verdens herligste, kan han teste meg ganske langt enkelte ganger. Saa langt at jeg faar lyst aa gi han en smekk.. men siden jeg ikke slaar, blir det andre virkemidler. En dag maatte han vaere uten smaa bilene sine en hel dag blant annet. Enkelte ganger er jeg glad folka her ikke forstaar hva han sier :).. og noen ganger holder han seg for nesen naar maten lukter vondt, flaut, men det har han nesten sluttet med :D. Saa han er en helt normal gutt som gir meg noen skikkelige utfordringer enkelte ganger (hvis noen skulle lure hihi).
Det har ikke vaert de store aktivitetene i helgen. Fredag var jeg ute og tok noen oel med andre frivillige som er her. Loerdag var det daarlig vaer, saa vi maatte droppe en vulkantur. Istedet koste vi oss inne og shoppet et par julegaver og flere tegneboeker til Marlon. De gaar unna.
Soendag var vi i bursdag til moren til Dinora. Hun ble 85 aar. Koselig familiesammenkomst.




Ellers synes jeg det er dumt at vi ogsaa har faatt kaldere klima. Det regner mye og kaldere skal det bli. Derfor regner de med at svineinfluensaen kommer hit i midten av desember.

..vi hadde forresten et jordskjelv her paa fredag. 5,8 paa richerskalaen. Noen kjente det veldig godt, blant annet Nora som var i en andre etg. Jeg var ute og gikk og merket ingen ting. Marlon merket heller ingen ting. Han var litt skuffet over det da jeg fortalte at det hadde vaert et jordskjelv.

Selv om det varte i kort tid utgjorde det et jord/steinskred i en annen landsby her. 3 stk omkom, blant annet ei jente paa 19 aar.

Til helgen reiser vi bort igjen.. stranda tror jeg :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar