søndag 11. oktober 2009

Hilsen fra Cartago.

...skriver saa langt jeg rekker.. la señora er i kirken og kommer og plukker oss opp snart...

I gaar tok vi taxi til Cartago. Tar ca 50 min og koster 120 nok.

Litt om bostedet vaart:
La Señora: Enke. Mistet mannen sin for 6 mnd siden og setter pris paa liv i huset. Veldig sosial og jordnaer. Vi faar det nok veldig fint hos henne.
Husdyr: Hund, katt, fugl, haner, kakkelakker paa badet (store) og noen smaakryp som trives i teppet paa gulvet, kroker og kriker og i vinduskarmen.
Barn: 4 barn som har flyttet ut. 9 barnebarn. Alle er flinke til aa komme paa besok.
Huset: Flere rom, ca 5 og 2 bad.
Hvem bor i huset: Tysk jente paa 19 aar som ogsaa jobber paa barnehjemmet, hun blir boende i 4 mnd til. La señora og oss + dyrene :)
Beliggenhet: Rolig omraade ( i hverfall for oss som er vant med San Jose). 3 min aa gaa til barnehjemmet, 4 min aa gaa til "hovedkirken" og internettkafeen.. og saa er det bare aa gaa videre bortover saa finner man banker, butikker, kaos etc da man er i sentrum..

Barnehjemmet:
Utenfor ser det ut som et helt vanlig hus, som alle de andre.
Innenfor bor det 32 barn og et par som fungerer som foreldrene deres. Yngste barnet er 7 mnd og kom i forrige uke.
Huset er ganske spennende delt inn med fellesrom, kjokken, vaskerom, lekerom, mange sove rom etc.. i fellesrommet henger det ca 8 bur med forskjellige fugler.
Barna virker glade og veldig imotekommende.
Ser for meg at det blir mye jobb og mange koselig stunder der. Da det er helligdag her i morgen, begynner jeg forst aa jobbe paa tirsdag.

Dagen i gaar lordag 10.okt:
Etter aa spist mat med sonn, barnebarn og la señora, dro vi og hilste paa barna paa barnehjemmet.
Saa dro vi for aa hilse paa mor til la señora. Der var det full bursdagsfest med en annen del av familien. Vi ble veldig godt tatt imot. Marlon slapp skjoertekanten min etter ca 30 min og ble med paa lekene.. favoritt leken var aa holde ballongen i vaeret.. da ble Marlon helt i hundre..
Da kvelden kom var Marlon veldig fornoyd med dagen: " Mamma, du er saa snill som tok meg med paa bursdagen, jeg skal lage en gave til deg" :)

.....paa fredag reiser vi til Tortugero..... GLEDER MEG MASSE... siste sjanse for aa se skilpadder komme og legge eggene sine og de smaa krype opp fra sanden og ut i vannet, foer sesongen er over. Dette skjer bare i aug, sept og begynnelsen av okt.
Det finnes 8 typer vannskilpadder. 6 av dem finnes i Costa Rica og 4 legger eggene sine paa straden i Tortugero. Det blir ingen film eller bilder av dette, da det ikke er lov. Man maa kle seg i morke klaer og ikke forstyrre naturen.... Men det finnes sikkert noen bilder om dere googler hihi. Men andre naturbilder skal jeg nok klare og ta...

hmmm hvor blir det la señora.. kanskje vi maa ta oss en tur i kirken og se etter henne...

:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar