onsdag 14. oktober 2009

Litt fra de to forste dagene paa barnehjemmet :)

Tirsdag 13.10:
Barnehjemmet fungerer som en familie.
Doña Melba har adoptert 32 barn, har 4 egne som igjen har faatt barn. Huset er derfor fullt av barn og barnebarn. Jeg har ikke kontroll paa hvem som er hvem.. Jeg har laert meg navnene paa 7-8 stk..

3 av barna har spesielle behov.
En autist, (forste dagen maatte jeg vaere med han og dra fram alle sofaene for aa se om vi fant noe bak)
ei som henger litt etter og har problem med aa gaa (nydelig jente paa 3 aar), Bruker stotte til benene og rullestol ute paa tur.
Han siste har en eller annen hjerneskade. Han forstaar det meste, men prater ikke. Han var paa tv idag og suuuuper stolt. Kommer stadig og gir en laaaang kos. Alle er veldig kontaktsokende og sote :) (autisten kan slaa seg litt vrang innimellom da)

De har ei som kommer og lager mat til dem (hun har bodd der foer) og en som vasker gulvet. Ellers er det vi og barna som tar klesvasken, oppvasken og rydder etc.
Jeg skal se om jeg faar tatt bilde av vaskerommet (hehe) og huset de bor i etterhvert.. :)

Vi er mange frivillige der. Men det trengs. Noen jobber full dag og andre halv dag.
2 fra sveits, 2 fra tyskland, ei fra USA, en norsk gutt som kom i gaar og meg.

Moren til den syv mnd gammel babyen som bor der, kommer noen ganger innom. Hun er bare 14 aar. Fint aa se at hun har kontakt med barnet sitt.

Denne forste dagen tok vi med 4 av barna til en lekepark. Selv om lekeapparetene ikke er helt fullstendige kan de brukes til mye annet. Paa bilde ser dere Marlon med sin nye venn, German (Herman) fra barnehjemmet, i sklien :).

I dag 14.10
German gaar i barnehage 3 dager i uken fra 8-12. I dag besokte vi han i barnehagen. Det ble en fin opplevelse for Marlon. Mye roligere og mer struktur. Vi kommer til aa vaare her paa mandag ogsaa, saa faar jeg se etter hvert om det er et sted Marlon kan vaere noen dager/timer i uken, uten meg. Paa bilde ser dere han sammen med alle barna som er i barnehagen + vaar sprudlende tyske jente , Nora, som bor sammen med oss.

Hjemme i huset har Marlon ogsaa faatt en venn som stadig kommer innom.. Manfred, et av barnebarna til hun vi bor hos.

Vi har det fortsatt bra og Marlon blir tryggere for hver dag som gaar.

Vaeret: Det regner mye paa natten og noen ganger paa ettermiddagen ogsaa. Men ellers varmt eller friskt. Kan bli litt kjolig saa man maa ta paa seg en genser.

(ny oppdatering kommer etter helgen, naar vi kommer hjem fra Totuguero)

Klemmer fra oss Cartago.

1 kommentar:

  1. Hyggelig å se at dere finner dere til rette og at ting "faller på plass" for dere der borte.

    Her hjemme begynner det å kaldt nå, vi vil ikke høre noe syting over noe så trivielt som at du må ha på genser altså! ;)

    SvarSlett