mandag 26. oktober 2009

Litt fra siste uka.. (har jukset litt og skrev noe av dette i gaar kveld)

På barnehjemmet har jeg kommet med noen nye bøker, papir og tegnesaker. Bare noe småtteri foreløpig. Men noen koselige lesestunder og moro med tegning har det blitt.


Onsdag kom det en vaskebjørn på natta og spiste opp alle frukt og grønt til barna.. De går rundt på takene om natta og leter etter mat i hagene. (grevling fakter :)).









Jeg har begynt å tenke på jula. Kanskje ikke så rart, siden den har kommet hit overalt. Har dere lyst å gi noen gaver? I fjor fikk barna 1-5 gaver hver til jul. Vet ikke hva de innholdt. Jeg har noen forslag:

- Jeg ber om en ønskeliste fra barna
- Kjøpe ny vaskemaskin. Den ene er ødelagt. Vet ikke enda om den blir byttet ut.
- Kjøpe noe til barna til fellesen: Skap med ark, tegne-skrivesaker, bøker med historier, bøker for å lære og lese etc. Har en snekker nedi gata jeg kan høre med ang skap med hyller og skuffer..
- Gi penger til mor i huset og be henne forvalte dem.
- Har dere noen andre forslag?

Hva dere vil bidra med er opp til dere, da jeg samlet inn penger til sko fikk jeg inn 950,-. Det ble gitt fra 50,- til 500,- per pers, alt hjalp. (Hvis noen skulle lure, så bidrar jeg med masse selv også :))
Dette er ikke noe press, bare en mulighet hvis dere har lyst :). Skriv gjerne en melding til meg på facebook om hva dere tenker om dette. Jeg oppretter eventuelt et eget kontonr denne gangen. Totalsummen publiserer jeg og hva pengene gikk til og sikkert noen bilder :).
Litt av hvert..

På torsdag var Marlon i ny barnehage. Han synes ikke det var like bra der. Mulig barna var litt for små. Etterpå var vi parken med noen av barna fra barnehjemmet. En av jentene på 6 år har blitt småforelsket i Marlon og prøver og ta litt ekstra kontakt med han. Men Marlon henger ikke helt med enda og misforstår og synes foreløpig at det er irriterende haha (jeg har ikke sagt det til han). Fredag var han tilbake til den gamle barnehagen og her trives han godt. Denne gangen fikk han også lekser til mandag :).

I huset vi bor i trives vi godt begge to. Marlon synes det er stas når barn og barnebarn kommer på besøk. Han tuller og tøyser masse med dem. Ikke minst har Marlon og Dinora (som vi bor hos) har fått en god tone. De tuller sammen hele tiden. I går ville Marlon sove sammen med henne, men trakk seg etter 30 min. Da han vaaknet paa natta, ville han sove sammen med henne. De synes det var koselig begge to.

Litt om språket..
De snakker raskt og har mange egne ord som jeg ikke har hoert andre steder.

”pura vida” – ”rent liv” sier de hele tiden. Brukes gjerne i stedet for ok, all right, når de avslutter en samtale, hadet..

De kaller seg for Tico (mann) og Tica (dame). Ikke rart når dere ser denne ordlisten.

Spansk – sier i costa rica – norsk

Caliente – calentico –vamt
Poco – pocotico – lite
Gordo – gordotico – Tykk/litt tykk
Hijo – hijotico –barn
Vuelto – vueltico – rundt svingen (her er det egentlig bare å bruke fantasien og slenge på tico på mange ord)
Amigo – amigito – venn
Cama – camita – seng (denne er mer vanlig andre steder også, at man slenger på ita og ito)
Como estas? – como amanecio? - Hvordan har du det? (mulig det brukes andre steder og…)

Helgen
Vi kom oss paa tur i naeromraadet.

Fredag gikk turen til botanisk hage i Paraiso. Tok lokalbussen ut (3 nok). Etter en rundtur i parken, som var veldig flott, gikk vi til et kjopesenter vi hadde blitt anbefalt. Det var et flott bygg. Inni var det kino, men eneste filmen for barn, var den samme som vi har sett foer og maatte gaa ut etter 10 min da den ble for skummel for Marlon.
Ellers var det noen spillemaskiner der, en radio stasjon, en frisoer og en stor matbutikk. Alt annet var tomt/lagt ned. Det begynte aa poes regne ute, saa vi satt oss ned med sjokolade, potetgull etc og ventet paa at regnet skulle avta. Det skjedde ikke, saa da kastet vi oss inn i en pirat taxi hjem.. 25 nok ble det..















Loerdag var vi sammen med foreldrene til Dinora (som vi bor hos). Det ble en koselig dag. Besokte lokalt marked, spilte bingo, spiste god mat etc Og ble gjennomvaate da vi dro i banken paa kvelden. Paa bilde ser dere damene handler for full sving paa det lokale og billige markedet. Det andre er tatt hjemme hos foreldrene til Dinora. Der var det jul i hver krok.




















Soendag dro vi til Orosi. Nydelig landsby som ligger ca 40 min fra der vi bor. Vi besoekte kirken der. Den eldste som er i bruk i Costa Rica. Badet i bassenger med varmt vann. Spiste god mat paa resauranten og gikk oss en liten tur. Da vi satt oss paa bussen hjem begynte regnvaeret..























Til slutt

Vi er friske og raske. Ingen svineri heller. Eneste er at Marlon har hatt en allergisk reaksjon etter kiwi/jordbær drikk og kastet opp en morgen, men ble frisk etterpå.

Jeg leser om svinestyret i Norge. Håper virkelig det ikke slår ut hardt på noen av dere der hjemme. Har hoert rykter om at flere av dere har faatt den.

Her på nyhetene har en buss med 70 mennesker gått igjennom en bro og havnet i elven. 6 døde. En motorsykkellist døde i krasj for et par dager siden pga fyllkjøring av motkommende bil. Ellers ikke saa mye spennende :).

Maa ta med at Marlon skvatt første gang han så en politimann med pistol i lomma (mamma mamma se, han har pistol), nå virker det som han ikke reagerer om han passerer en politimann med et gevær i armene.


Snipp snapp snute, dette ble kanskje en litt lang rute hihi

Sitat fra Marlon i gaar mens jeg tegnet og han gjorde lekser: ”Nå koser vi oss mamma.”

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar